Jättenöjd med mina glasögon & mitt abonnemang! Mina styrkor ändrades drastiskt på bara 6 månader och då var det så tur att jag skaffat abonnemanget så istället för att köpa nya glas för cirka 7000kr s... Näytä lisää
Emme tarkista arvosteluissa esitettyjen väitteiden paikkansapitävyyttä, sillä arvostelut ovat arvostelijoiden omia mielipiteitä. Arvostelu voi kuitenkin saada Varmennettu-merkinnän, jos pystymme todentamaan, että arvostelun kirjoittaja on asioinut yrityksen kanssa. Lue lisää
Alustan luotettavuuden varmistamiseksi kaikkien arvostelujen – varmennettujen ja varmentamattomien – on läpäistävä automaattinen seulonta, joka on käynnissä kellon ympäri. Järjestelmä tunnistaa ja poistaa ohjeistustemme vastaisen sisällön – myös arvostelut, jotka eivät perustu aitoon asiointiin. Tiedostamme, että asiattomia arvosteluja saattaa tästä huolimatta päästä läpi. Voit tehdä meille ilmoituksen mistä tahansa arvostelusta, jonka uskot jääneen meiltä huomaamatta. Lue lisää
Katso, mitä arvostelun kirjoittajat sanovat
Vid ingången möts jag av personal som får mig att tänka på en semesterresa i grekisk övärlden där restaurangpersonalen ibland agerar som inkastare ! Vidare en medarbetare med ett hysteriskt överd... Näytä lisää
Yritys on vastannut
Synoptik Värmdö: Reklamerade en dubbelleverans efter att en paus i linsabbonnemang missats i butiken. Fick först vänta i kö 40 minuter då ordinarie personal var upptagen och ignorerade behovet av hjäl... Näytä lisää
Yritys on vastannut
Abonnemangen på glasögon är orimligt dyrt. Vi ville idag säga upp avtalet som är 1 år. Det visar sig att vi får fortsätta betala i nästan ett halvår. Räknar man på vad det kostar kan man lätt köpa nya... Näytä lisää
Yritys on vastannut
Yrityksen tiedot
Yrityksen kirjoittama
Optiker för glasögon, linser och solglasögon. Synoptik är en ledande aktör inom optikbranschen i Sverige och har varit experter på optik sedan grundandet 1931. Genom ett brett sortiment av glasögon, kontaktlinser och solglasögon samt med ett passionerat engagemang för ögonhälsa, såväl i Sverige som i övriga världen, har företaget tagit en unik plats bland landets optikkedjor. Synoptik står för kvalitetsoptik som alla kan ha råd med. Läs mer om Synoptiks synundersökning med styrkekontroll och ögonhälsoundersökning. Synoptik ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom ögonhälsa. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till fondens arbete. Synoptik är en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen.
Yhteystiedot
JAN STENBECKS TORG 17, 164 40 , KISTA, Ruotsi
- kundservice@synoptik.se
- www.synoptik.se
Ei ole aiemmin pyytänyt arvosteluja
Tämä yritys ei ole pyytänyt asiakkailtaan arvosteluja, joten arvostelut eivät välttämättä anna kattavaa kokonaiskuvaa
On vastannut 98 %: iin saamistaan huonoista arvosteluista
Vastaa yleensä 48 tunnin sisällä
Kuinka tämä yritys käyttää Trustpilotia
Tutustu arvostelujen ja arvosanojen lähteisiin, pisteytykseen ja moderointiin.
Bokade tid som bekräftades via SMS i…
Bokade tid som bekräftades via SMS i Solna C
Fick påminnelse om tiden samma dag kl 12.20
Kl 16.18 fick jag nytt SMS om att tiden var avbokad
Försökte flera gånger ringa utan svar, och åkte då till butiken där personalen hävdade att det inte finns någon optiker på plats den bokade tiden, men tydligen gick det att boka den aktuella tiden. Bokade ny tid i Mall och den upplevelsen var allt annat än bra, aldrig mer Synoptik

Vastaus yritykseltä Synoptik
Man har ett system i Vetlanda med att…
Man har ett system i Vetlanda med att snabbt sälja glasögon som inte är det rätta för kunden. Vilseleder Kunden om vilka alternativ som finns. Dyrt och helt omöjligt att häva köpet om du är missnöjd. Lurendrejeri!

Vastaus yritykseltä Synoptik
Jag vill framföra en stark kritik mot…
Jag vill framföra en stark kritik mot Synoptik Knallerian.
Jag har varit kund hos er i många år och har tidigare alltid varit nöjd. Jag har köpt flera glasögon utan problem – fram till nu.
Den här gången var kvaliteten på glasögonen mycket dålig. De gick sönder ovanligt snabbt, redan inom sex månader, trots normal användning.
När jag kontaktade butiken blev jag mycket illa bemött av en anställd som uppgav att hon hette XXXX. Utan att ens undersöka glasögonen ordentligt hävdade hon direkt att felet var mitt och att garantin inte gällde. När jag bad henne titta närmare på problemet vägrade hon och upprepade endast att det var mitt fel.
Jag bad då att få prata med en butikschef eller någon annan i personalen, men hon svarade att hon själv var chef. Med tanke på bemötandet har jag svårt att tro det, då man som ansvarig bör hantera kunder på ett professionellt och respektfullt sätt.
På grund av detta bemötande och den bristande viljan att hjälpa till har jag valt att gå vidare med ärendet till Konsumentverket. En anmälan är redan gjord, och jag inväntar deras bedömning.
Efter denna upplevelse kan jag tyvärr inte längre rekommendera denna butik.

Vastaus yritykseltä Synoptik
Jag har besökt butiken 4 gånger för…
Jag har besökt butiken 4 gånger för beställning av glasögon. Första gången i januari lade jag undan bågar och beställde tid för synundersökning.
När jag sedan kom för undersökning var jag några minuter sen, varför jag blev hemskickad och fick en ny tid. Det tar 1,5 timmar att köra fram och åter.
När jag kom på nya tiden fick jag vänta 20 minuter (så hade någon annan försenad fått gå in då eller). Optikern hade brottom så han ville återkomma med priser osv. Jag betalade för synundersökningen.
Efter 3,5 månader hade jag fortfarande inte fått återkoppling och ville då gå till annan optiker närmare mej. .Jag åkte till Synsam, Vågen i Örebro och bad om pengarna tillbaka eftersom synundersökning ingår dit jag nu vänder mej.
Jag fick förklarat för mej att jag inte kunde få pengarna tillbaka men att de kunde skicka receptet. Så jag måste alltså betala för något jag får gratis dit jag nu vänder mej.
Jag tycker det är otroligt dåligt gjort av dem med tanke på all tid och bensinkostnader jag behövt betala då ingenting fungerat som det ska. Rätt hade varit om de bett om ursäkt och erbjudit mej receptet och pengarna tillbaka. Men nej inte ens en ursäkt.
Nu får jag alltså betala för ingenting (något jag får gratis vid andra optikern) Det var typ som om jag skulle be om ursäkt för att jag ville ha pengarna tillbaka. Riktigt riktigt dåligt kundbemötande.
Här kom svaret:
Svar från ägaren
Hej Susanne,
Tack för din feedback. Vi beklagar att din upplevelse hos oss inte motsvarade dina förväntningar. Vill du dela mer om din upplevelse är du välkommen att kontakta oss via vår mail:
Vänliga hälsningar,
Synoptik
Mitt svar på detta:
Varför skulle jag det. jag har redan pratat med er på plats och i telefonen. Självklart vill ni inte att sånt här kommer ut. Men det är ju själva tanken med omdömen. Jag läste faktiskt en dålig recension innan jag besökte er men vågade testa , det var dumt. Jag skulle inte gjort det. Den recensionen handlade om mycket dåligt bemötande . Jag kan bara hålla med!
Gilla

Vastaus yritykseltä Synoptik
Jag rekommenderar inte Synoptiks aggressiva merförsäljning
Jag rekommenderar inte Synoptik om du vill handla glasögon. Jag förstår inte den aggressiva merförsäljningen. Jag var från början tydlig med att jag bara ville köpa ett par vanliga glasögon, inte öppna sektliknande prenumeration, inte ha solglasögon, inte specialglas, inte bli uppringd etc etc. Upplevelser lämnade mig i känsla av att inte ha mötts med respekt, inte vara lyssnad på, lurad.... Nu sitter jag med ett par fina glasögon men en jättekrånglig betalningslösning där jag måste gå med i Resursbank och inte få betala fakturan förrän veckor senare istället för då jag själv önskar. Det blir en vanlig hederlig glasögonaffär nästa gång - skulle gjort min research om Synoptik och Synoptiks ägare borde kanske göra research om vad kunder vill ha när de väljer någon av Synoptiks affärer. Måste vara tufft att jobba som försäljare på Synoptik. Varför inte uppmuntra säljarna att vara inkännande och inlyssnande,,

Vastaus yritykseltä Synoptik
Trevligt bemötande och bra service
Trevligt bemötande och bra service! Upplevde optiker och butikspersonal både förtroendeingivande och professionella.

Vastaus yritykseltä Synoptik
Bästa bemötande på Synoptik Giraffen Kalmar
Mycket väl bemött på utsatt tid på Synoptik Giraffen i Kalmar. Stor kompetens med ett proffsigt genomförd visning av nya glasögon med inbyggd hörapparat. Känsla av kunskap i trevlig miljö. Kan väl rekommenderas

Vastaus yritykseltä Synoptik
Detta gäller Synpotik Kista…
Detta gäller Synpotik Kista (Stockholm): Jag håller med annan kund och att det borde vara fem MINUS. Synundersökningen gick till som den skulle. Men det tog sex och en halv vecka att få provlinserna. De sa att det skulle ta 7-14 dagar. När 16 dagar hade gått, gick jag dit och frågade, och då hade de ännu inte beställt provlinserna. Sedan tog det ytterligare 29 dagar innan jag fick notis om att de hade kommit. Alltså det som skulle var 1-2 veckor blev över sex och en halv vecka. Behöver du dina linser, välj något annat än Synoptik Kista.

Vastaus yritykseltä Synoptik
VARNING: Synoptik bryter mot egna avtalsvillkor – All-Inclusive är en fälla
Svar på Synoptiks kommentar nedan:
Jag har redan mailat er kundservice utan att få något svar, se längre ner i kommentaren.
VARNING!! Jag har haft All-Inclusive-abonnemang sen 2022. Men sen september 2025 har Synoptik gett mig för svaga styrkor i glasen, i samband med bågbyte. Trots att jag sa till och det gjorts nya synundersökningar, där optikern konstaterat att glasen jag fått i samband med bågbytet är för svaga, vägrar Synoptik byta ut glasen och påstår att mina styrkor inte ingår i abonnemanget. Enligt paragraf 7 i avtalet har kunden rätt till nya glas vid receptändring, trots det vägrar dem. Detta har nu pågått i ett halvår och under tiden har jag gjort ytterligare synundersökningar, med samma värden som resultat och samma svar hela tiden att mina styrkor inte ingår i abonnemanget. Jag kan inte använda de glasögon som ingår abonnemanget pga detta. Vill häva abonnemanget eftersom enligt paragraf 16 har kunden rätt att säga upp avtalet i förtid om Synoptik i väsentlig mån bryter mot villkoren. Har även mailat kundservice angående detta som ignorerar mitt mail. UNDVIK DESSA SKOJARE, DE TAR PENGAR IFRÅN EN OCH VÄGRAR LEVERERA GLASÖGON SOM MAN KAN ANVÄNDA!!

Vastaus yritykseltä Synoptik
behöver empatisk personal
Man behöver empatisk personal, människor som behandlar kunderna väl, inte tvärtom. I Europa har vi empati, inte kulturer som bara ser saker i svartvitt... det finns fler färger.Synoptik i Södertälje är ett stort problem. Den unga personalen pratar slangaktig svenska och är arroganta. De behandlar kunderna som om de vore idioter. Jag rekommenderar inte Synoptik.

Vastaus yritykseltä Synoptik
Butiken Kungälv
Butiken Kungälv! Duktiga noggranna samt känns bra med erbjudande!

Vastaus yritykseltä Synoptik
Det här företaget drar pengar för…
Det här företaget drar pengar för abonnemang som inte ger något värde för kunden. Aggressiv och otrevlig kommunikation. Två autogiron har inte dragits från min bank trots att det funnits täckning på kontot och inga andra dragningar har haft problem. När jag ringer telefonnumret som står i brevet som kommit hem (med en uppsägning och krav om återlämning av glasögon som är nästintill fullt betalda, det fulla värdet framgår ingenstans i abonnemang eller på profilsidor) så kommer jag till ett autosvar som hänvisar tillbaka till menyn. Den här optikern har dalat snabbt från sin position som det bästa alternativet på marknaden. Jag kommer att betala mig ur abonnemanget och aldrig mer sätta min fot i en Synoptikbutik.

Vastaus yritykseltä Synoptik
Jag känner mig ledsen
Jag känner mig ledsen. Bokad tid 70+. Möts av att jag ska scanna QR-kod för att få en kölapp. Jaha Häpen! Person nr ett placerar mig mitt emot en dator. Leg. kontroll m.m. Person nr. två ska ta bilder o mäta tryck. Otroligt tung stol som står för långt ifrån, den får jag flytta själv. Hänvisas till en designfåtölj 30 cm hög o djup. Sätter mig på kanten för att öka sannolikheten att jag ska kunna ta mig upp. Person nr tre, optiker visar mig in. Allt går i en rasande fart. Alt.nr ett eller två. ”Vill du blinka eller ha ögondroppar” beskedet blir att jag ser sämre än tidigare på ena ögat men ska ha lägr förstärkning och kommer att se lika bra. Försöker fråga men förstår inte förklaringen. Lätta språksvårigheter eller oförmåga att förklara. Diskuterar läsglasögon. Förstår ingenting och avstår. Jag frågar efter resultat ögonbotten. Först efter att jag frågat efter det plockar optikern fram bilder. V.g. Bilder är den ena omöjlig att tyda eftersom jag blivit bländad vid fotografering. Det bekymrar henne inte. Borde den inte ha tagits om? Dags att sitta på kanten i fåtöljen igen i väntan på person nr 4 som bl.a visar 17 bilder i rask takt utan möjliget för mig att hinna ge svar. Jag säger att det blir bättre vid bild 16. Det tar hon raskt som ett resultat. Ber att få se bild 17 också som är bäst. Vill avslutningsvis boka tid för att hämta glasögon annars kommer alla på en gång o då blir det kö. Mycket märkligt. Jag vidhålller att jag vill ha ett SMS och kunna vara fri att hämta glasögon när det passar mig. 4 personal som har en sån liten uppgift var så att engagemanget uteblir. Vidrig kundupplevelse för 70plus. Ledsen!!! Stackars personal i denna organisation!

Vastaus yritykseltä Synoptik
Varit kund länge på Synsam men nu är…
Varit kund länge på Synsam men nu är jag så missnöjd.
Fick en repa på mina nya glasögon efter använt deras putsdukar. Här vet jag inte om det är dessa eller jag själv som orsakat detta.
Gick till butiken och anmälde detta, la ingen skuld på dem.
Bara ett par månader innan fick jag nya glas då optikern såg en liten förändring på min syn. Ville behålla mina bågar då jag trivdes med dessa.
Då mina nya glas var nya trodde jag så klart att glasen var försäkrade, de är väl ändå det viktigaste, inte bågarna. Men här gissade jag fel, måste betala nästan 900:- i självrisk, trots att försäkring ingår.
Nu inväntar jag att mitt abonnemang går ut så jag kan välja ny optikerkedja.
Synsam känns mer som en snabbmatsrestaurang, snabba pengar men dålig kundservice.
Nu kommer jag att välja proffsigare optiker, kanske dyrare, men hellre detta än bemötandet jag upplevt på Synsam.
Ps. Fick också fel glas på mina nya solglasögon, fick vanliga glas och inte progressiva som jag alltid haft, det blev ingen läsning på den semestern, och ingen ursäkt av butiken som beställt fel.
Synsam Mobilia Malmö. Ds.

Vastaus yritykseltä Synoptik
Jag har linsabonnemang sedan flera år…
Jag har linsabonnemang sedan flera år på Synoptik. Numera är det sämre förmåner och det är endast 50 % rabatt på deras egen linsvätska Iwear. Förut var det på samtliga märken. Riktigt dumsnålt så nu beställer jag min vätska Optifree på ett apotek på nätet. Mycket bättre pris.

Vastaus yritykseltä Synoptik
Kass kommunikation
Beställde linser 26 januari.
Fick direkt ett mail att det var längre leveranstid än vanligt men att jag skulle få en uppdatering direkt linserna skickades.
Den 16 februari kontaktade jag kundtjänst som informerade att linserna skulle skickas den 22 feb, med 2-3 dagars leveranstid.
Den 23 feb. kom och gick utan något mail om skickade linser.
På morgonen den 24e ringde jag kundtjänst som glatt meddelade att min order annulerats.
Tack för den!
Beställde från Lenson istället.
Uppdatering:
Den 25e klockan 09 landade linserna från Lenson i min brevlåda.
SÅ ska en linsleverans se ut!

Vastaus yritykseltä Synoptik
Förfärligt dåligt bemötande hos…
Förfärligt dåligt bemötande hos synoptik Kungsgatan 56 Umeå.
När jag skulle säga upp mitt glasögon abonnemang så möttes jag av motstånd i form av olika ifrågasättande. En tid senare mejlade jag butiken om att jag inte ville köpa ut de glasögon jag hade och fick till svar via sms att jag ska kontakta dom i ärendet. Har ringt ett antal ggr och mejlat men inte kommit i kontakt med dom, har inte heller fått bekräftelse på uppsägningen vilket ska vara självklart. Vill tillägga att jag arbetar på annan ort just nu så att besöka butiken fysiskt i dagsläget är svårt.

Vastaus yritykseltä Synoptik
Professionell Optiker med ett kunnigt Team!
Alltid blivit väl bemött av kunnigar
Alltid blivit väl bemött av kunnig, trevlig och omtänksam personal med professionell kompetens!
Med en sådan besättning är det ett sjävklart val för mig att fortsatt vara kund hos Synoptik i Tingstad Köpcentrum, Norrköping.
Rolf

Vastaus yritykseltä Synoptik
Alltid blivit väl bemött av kunnigar
Alltid blivit väl bemött av kunnig, trevlig och omtänksam personal med professionell kompetens!
Med en sådan besättning är det ett sjävklart val för mig att fortsatt vara kund hos Synoptik i Tingstad Köpcentrum, Norrköping.
Rolf E

Vastaus yritykseltä Synoptik
Synoptik, Södertälje
Allt verkade bra och personalen var trevlig. När det var dags för synundersökning började jag dock ana oråd. Personalen verkade inte veta hur deras egen utrustning fungerade. Jag påpekade också att antingen måste apparaten höjas eller stolen sänkas vilket tydligen var svårt att förstå då jag fick upprepa det flera gånger. Till slut höjdes apparaten.
När det sen var dags för den klassiska bokstavstavlan var ljuset otroligt svagt och dessutom ojämnt vilket jag också påpekade flera gånger, optikern satte sig till och med själv i stolen och tittade på tavlan och sa att det är som det brukar vara. Jag sa att förutsättningen för att se bra är ett bra ljus men det gick tydligen inte in.
Först var bokstavstavlan inte heller centrerad i spegeln och optikern försökte justera den men misslyckades under förevändning att det inte gick att justera mer och föreslog till slut att min stol skulle sänkas. Strax därpå lyckades plötsligt justeringen och tavlan var mitt i spegeln. Förstår inte problemet.
Vid justering av linser för att kunna se nåt på tavlan verkade det också mycket osäkert hur man gjorde.
Efter en stund avbröt jag synundersökningen och gick därifrån, har aldrig varit med om ett så oseriöst intryck hos en optiker förut.
Jag är mycket van att göra synundersökningar då jag har haft linser i 35 år och går på kontroll minst två gånger per år, dessutom har jag varit hos andra optiker och köpt glasögon många gånger men aldrig sett en i stort sett oupplyst tavla.
Jag kommer aldrig gå dit igen!

Vastaus yritykseltä Synoptik
Trustpilot-kokemus
Kuka tahansa voi kirjoittaa Trustpilot-arvostelun. Arvostelun kirjoittajalla on oikeus muokata tai poistaa niitä milloin tahansa, ja ne näkyvät niin kauan kuin tili on aktiivinen.
Yritykset voivat pyytää arvosteluja automaattisten kutsujen kautta. Varmennetuksi merkityt arvostelut kertovat aidoista kokemuksista.
Lue lisää muunlaisista arvosteluista.
Käytämme omistautuneita ihmisiä ja älykästä teknologiaa alustamme turvaamiseen. Lue lisää siitä, miten torjumme väärennettyjä arvosteluja.
Tutustu Trustpilotin arviointiprosessiin.
Varmennus auttaa takaamaan, että Trustpilotissa lukemasi arvostelut ovat todellisten henkilöiden kirjoittamia.
Kannustimien tarjoaminen arvosteluille tai arvostelujen pyytäminen valikoivasti voi vääristää TrustScore-tulosta, mikä on sääntöjemme vastaista.







