Risk för 0% sparränta och 7 dagars uttagstid
Förvarnar att bundet sparande ska gå ut 10 dagar innan och föreslår att man ska återinvestera automatiskt i samma bindningstid. Då var räntan marknadsledande så det lät lockande.
Men gör det INTE - för under dessa dagar sjönk räntan under konkurrenternas, hade man valt det automatiska alternativet hade man fått sämre ränta.
Efter bindningstidens slut hamnade sparbeloppet istället på ett "transitkonto" med NOLL ränta. En kontotyp som inte nämns på deras sida.
Det normala för sådana här banker och bolag är att sparbeloppet hamnar på det rörliga kontot med basränta efter bindningstidens slut.
De här lirarna har hittat på en egen kontotyp för att lura av ovetande sparare ränta när bindningstiden går ut. Hoppsan, ditt sparande har ingen ränta alls.
För att få ränta igen flyttades beloppet tillfälligt in på det rörliga sparkontot i väntan på uttag.
Då visar det sig att uttag till annan bank från deras rörliga sparkonton tar SJU dagar.
Lösningen? Flyttade tillbaka pengarna till det räntelösa transitkontot och begärde uttag därifrån - för uttag från sådant konto tar bara 1-3 bankdagar.
Så visst går det att spara här - men var på din vakt när bindningstiden går ut och gör uttag via transitkontot för att slippa den ohyggliga väntetiden på uttag.

Vastaus yritykseltä coeli.se







